torsdag 14. februar 2008

Dagen skole

I dag går cirka alle barn i Norge på skole, men den norske skolen er langt fra perfekt. I det siste har det vært mye snakk om skolen i media, om hva som kan gjøres bedre, hva som er galt osv. Selvfølgelig er det de politiske partiene som ikke sitter i regjering som uttaler seg om hva de ville gjort/gjøre hvis de hadde vært i regjering. Men som alle sikkert vet, gjør de noe helt annet når de kommer til makten. De som uttaler seg har veldig mye rett, men de tar ikke opp alle feilene ved den norske skole. Feilene og manglene er mange, og jeg kan nevne tusenvis av forbedringer/endringer, dette fordi jeg nesten har 11 år lang erfaring fra ”felten”.

Det største problemet er lærerens fagkompetanse som er veldig varierende, jeg har hatt lærere som er utdannet sivil ingeniør, til lærere som har vanlig lærer utdannelse. Som oftest er det de lærerne med vanlig lærer utdannelse som er de dårligste og mest demotiverende. For å løse dette problemet synes jeg at elevene skal ha mye større rolle når det gjelder vurdering av den enkelte lærer. Skrittet fra ungdomskole til videregående skole er stort, dette merkes spesielt på  fagkompetansen til lærerne.

Et annet problem er lærermetoden, altså lærerens måte å fremme sin kunnskap til elvene. Lærermetodene som brukes i dag er stort sett den samme ”tavle undervisningen”, men powerpoint og annen data undervisning har stadig blitt vanligere. I lengden er tavle undervisning altfor demotiverende, og kunnskapen har en tendens i å gå inn det ene øre, og går rett ut igjen av det andre. I stedet for den gamle ”tradisjonelle” lærermåten bør moderniseres eventuelt byttes ut med mer moderne og lærerike metoder som for eksempel blogg. Det at norsklærerne har tatt initiativ til å gjøre noe så uttradisjonelt som en blogg, er veldig positivt og tyder på en mer moderne fremtid.

Jeg kunne nevnt flere ting som kan gjøres bedre, men siden dette er en blogg tar jeg opp de to viktigste problemene. Disse to problemene er nok de to vanligste i den norske skole, og hvis disse forbedres får vi ganske sikkert en mye bedre skole

Ingen kommentarer: